Yveric's story

Plaats reactie
Yveric
Site Admin
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-03-2013 19:53

Yveric's story

Bericht door Yveric » 04-03-2013 11:23

Mijn verhaal:

Dit forum is natuurlijk niet zo maar ontstaan, daar zit een verhaal achter ;)

Ik ben eigenlijk nooit ziek, zelden een verkoudheid of griep.
Maar gezond ben ik alles behalve...
Als klein meisje had ik al ontzettend veel last van zware hoofdpijnen en darmproblemen en naar mate de jaren verstreken veranderde de hoofdpijn in migraine, de darmproblemen in darmspasme en kreeg ik last van chronische vermoeidheid.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik 'smiddag's op mijn werk vaak moest vechten om mijn ogen open te houden, terwijl mijn nachtrust toch echt meer dan voldoende was.
Zo doorsukkelend kreeg ik op 35 jarige leeftijd een galblaasoperatie en vanaf die tijd ging het helemaal mis.
Na de operatie bleef ik kolieken houden, terwijl mij galblaas verwijderd was. Verder kreeg ik last van zware spierpijnen die niet meer weggingen en werd ik alleen maar meer moe
Mijn relatie op dat moment was een ramp en dus werden de klachten al vrij snel op stress gegooid.
Ik weet heel goed dat stress veel kan veroorzaken en ik zal niet ontkennen dat ik in mijn jonge leventje al behoorlijk met stress te maken had gehad, maar voor mijn gevoel was dat niet de hoofdoorzaak.
Na een heel traject van doktoren doorgeworsteld te hebben kwamen ze uiteindelijk tot de conclusie dat ik fibromyalgie had.
Gelukkig, het had een naam en nu kon ik aan de slag!

Ik moest mijn leventje aanpassen en dat kostte zeker in het begin heel veel moeite. Werken lukte niet meer, het huishouden was ook een regelrechte ramp, en door mijn allergie voor pijnstillers was het vaak afzien. Maar goed, in de loop der jaren heb ik met behulp van wat handige technieken geleerd met de fibromyalgie te leven en er voor te zorgen dat mijn kwaliteit van leven zo aangenaam mogelijk is, helaas wel nog steeds zonder pijnstilling :(
Een kleine drie jaar gelden werd ik met pijn op de borst opgenomen in het ziekenhuis. Ik lag daar zes dagen op hartbewaking omdat de pijn iedere keer terug kwam en ze op de ECG konden zien dat er toch een lichte afwijking was.
Na zes dagen besloten ze te katheteriseren om te zien wat er nou precies mis was.
Tijdens de katheterisatie kreeg ik last van spasmen van de bloedvaten rondom het hart en dat bleek dus de oorzaak van mijn Angina Pectoris achtige klachten.
Mijn bloedvaten waren overigens mooi schoon! Ik werd met medicijnen naar huis gestuurd maar die deden niet echt wat ze moesten doen.
Een aantal weken na mijn ziekenhuis opname kreeg ik ineens allemaal pukkeltjes op mijn voorhoofd en op mijn wangen. Mijn eerste gedachte was dat ik allergisch reageerde ik mijn nieuwe dagcreme. Ik besloot deze te vervangen, en nog eens te vervangen, en nog eens te vervangen etc etc, maar het probleem bleef.
Mijn volgende gedachte was dat het door de medicijnen moest komen en in samenwerking met de cardiologe hebben we de medicijen voor zover mogelijk afgebouwd. Helemaal zonder ging niet, maar wat er over was gebleven gaf niet direct aanleiding om te verdenken van een allergische reactie.
Het afbouwen hielp niet en uiteindelijk besloot ik naar de huisarts te gaan , die constateerde dat ik Rosacea had. Ik kreeg een creme mee en ging aan de slag.
Het werd van kwaad tot erger en ik ging terug met de vraag of ik een verwijsbrief kon krijgen voor dermatologie. Ik was het zo spuugzat, het moest u maar eens goed uitgezocht worden. De dermatoloog testte mijn bloed en ik kreeg 2 plakstrips opgeplakt met allerlei stofjes die reactie konden geven.
Ik was het ziekenhuis nog niet uit of mijn benen begonnen als een gek te jeuken! Ik dacht nog...de strips zitten op mijn rug, niet op mijn benen toch? Maargoed na een uurtje werd de jeuk minder dus ik stond er niet te lang bij stil.
Uit de testen bleek dat ik allergisch was voor honden, katten, huismijt, graspollen, kobalt en clioquinol ( d.i een stof die in anti schimmel cremes zit)
Maar het frapante was dat ik na die test werkelijk niks meer kon eten of drinken of aanraken zonder dat ik de kriebels kreeg of een brandend gevoel in mijn gezicht had. Ik werd er helemaal gek van en na overleg met de dermatoloog bleek dat de allergieën in mijn lijf getriggerd waren door de test. Dat gebeurd niet zo vaak, maar ja, in dat soort gevallen ben ik wel altijd aan de beurt :(
Omdat ik de anti- histamine tabletten ook niet kon verdragen zat er niks anders op dan te beginnen met een histamine vrij dieet en te proberen mijn contact allergieën onder controle te krijgen door veel dingen te vermijden of letterlijk met handschoentjes aan te pakken. Volgens de dermatoloog zou de overmatige reactie na een maand of drie wel uitdoven...bij mij duurde het ruim een half jaar voordat ik bv weer zonder handschoenen kon strijken. Poetsen doe ik nog steeds met handschoenen aan!
Maar goed, ik startte dus met het histaminevrije dieet, plukte mijn info van internet en kwam er achter dat dit dieet niet veel ruimte gaf. Ik was echter gemotiveerd en ging dus aan de slag. Er veranderde wel iets, maar de uitslag ging niet over dus ik besloot dat glutenvrij wellicht ook nodig was en stopte dat ook in mijn pakketje. Wederom leek er iets verbetering, maar het ging niet weg.
Uit een onderzoek van jaren geleden door een orthomoleculair geneeskundig wist ik me nog te herinneren dat lactose voor mij een probleem was.
Ik dacht toen dat dat flauwekul was, ik dronk toch al geen melk en besteedde er dus niet veel aandacht aan. Wat was het leven immers zonder kaas?
In de fase waar ik nu in zat, kwam deze constatering echter weer naar boven en ik liet ook lactose weg uit mijn dieet.
Ik at best veel en goed, maar viel kilo's af. Geen e- nummers meer, geen wijntje meer, het zorgde er voor dat ik in no-time 7 kilo lichter werd. Ik begrijp best dat menigeen hier jaloers op zou zijn, maar ik kon ze eigenlijk niet missen. ik zat prima op gewicht. Omdat ik er niet helemaal gerust op was stapte ik naar de huisarts en liet mijn bloed testen.
Gelukkig bleek alles in orde en het was dus een kwestie van nieuwe balans vinden en proberen met de weinige middelen die ik had een goed dieet samen te stellen. Natuurlijk had ik ook naar een diëtiste kunnen gaan, maar ik wilde het kost wat kost zelf oplossen, had al zo veel,over voeding geleerd de afgelopen jaren, ik moest dit varkentje wel kunnen wassen.
Het bleef vreemd dat ik niks op kon bouwen, er bleven zo veel klachten, dat was eigenlijk niet normaal. Ik twijfelde over het glutenvrije deel en ging over op speltmeel. Ik bakte mijn brood al zelf in een broodbakmachine en ook met speltmeel ging dit prima. Het was voor mij een genot, brood van speltmeel en mijn darmen reageerden er goed op. Je moet jezelf ook niet méér ontzeggen dan noodzakelijk natuurlijk ;) Mijn zoektocht op internet ging verder en omdat ik van het begin af aan alles op schreef wat ik naar binnen werkte, mijn reacties en hoe mijn ontlasting eruit zag, kwam ik tot de conclusie dat de nachtschade groep voor mij niet goed was, net als de sulfieten. Als ik een wijntje dronk, zat ik onder de uitslag, en als ik tomaat of paprika at, ging het ook niet goed. De nachtschade allergie is een kruisallergie met graspollen. Daar was ik op getest, dus dat was niet vreemd. De sulfieten...dat was puur gebaseerd op wat ik at en welke reactie ik kreeg. Maar nog was het probleem niet opgelost, want ik had nog steeds uitslag en jeuk bij producten die volgens de door mijzelf geconstateerde intoleranties geen jeuk moesten veroorzaken.
Uiteindelijk kreeg ik na bijna drie jaar mijn echte EUREKA momentje :)
Na veel onderzoek op de engelstalige sites ben ik tot de conclusie gekomen dat de Salicylaten voor mij dé grootste boosdoeners zijn. Helaas komt een salicylaten intolerantie zelden alleen :( de sulfieten kunnen ook voor problemen zorgen evenals de nachtschade en het is voor mij duidelijk dat mijn lijf ook geen lactose accepteert!
Ik heb een engels e-book besteld over salicylaten waar ook een soort dieet in staat. Dat volg ik nu pas één week en de resultaten zijn verbluffend.
Salicylaten zitten in heel veel dingen, behalve voeding ook in cosmetica,medicijnen, maar je vind ze ook in plastics, verpakkingsmaterialen, drukinkt enz enz
Voor mij is de puzzel compleet. Ik ben allergisch voor pijnstillers ( salicylaten) en door de plaktest is dit extra getriggerd ( clioquinol zit boordevol salicylaten, maar mogelijk ook veel van de teststoffen bevatten salicylaten) De medicatie die ik kreeg ik het ziekenhuis tijdens mijn opname en die ik na die periode slikte bevatten salicylaten.
Wanneer het emmertje vol is en er wordt toch steeds bij gepropt, gaat je lichaam op een gegeven moment in verzet.
Nu is het zaak voor mij om voorzichtig op te bouwen en te kijken hoever ik kom.
Of het helemaal weggaat..geen idee, de allergie zat er natuurlijk al jaren, maar ik weet nu wat er aan de hand is en dat maakt het in ieder geval makkelijk om te accepteren!

Dit forum heb ik opgezet omdat ik er tijdens mijn zoektocht op internet achter kwam dat er erg weinig informatie is over allergieën. Ik ben van mening dat
mede door de praktijk ervaring lotgenoten veel voor elkaar kunnen betekenen.
Ik nodig je daarom ook van harte uit je bijdrage op dit forum te leveren.
Deel wat je wilt delen..... Voel je welkom!

Gezonde groet
Yveric
Home is where the heart is....

Plaats reactie